Кіберспорт. Тепер офіційно

Кіберспорт в Україні визнали видом спорту

Кіберспорт на території України офіційно набув статусу повноцінного спортивного напряму. Таке рішення ухвалили в Міністерстві цифрової трансформації у понеділок, 7 вересня. Про це повідомив заступник міністра Олександр Борняков. За його словами, рішення ухвалила Комісія з визнання виду спорту в Україні. «Для нашої країни це історичний момент, адже кіберспорт – це вже давно не просто «стрілялки», а фундаментальний елемент сучасної цифрової культури. Ним захоплюються близько 600 мільйонів людей, серед яких і мільйони українців», – наголосив Борняков на своїй сторінці у фейсбуці. Заступник міністра нагадав, що в Україні є потужна культура кіберспорту: «Наші команди регулярно перемагають на різноманітних турнірах у всьому світі. Ця індустрія вже давно перетворилась на справжній бізнес, який приносить багато користі та можливостей локального і світового масштабу», – додав він. Посадовець також звернув увагу, що кіберспорт може також стати частиною економіки. «Адже проведення змагань, розвиток інфраструктури та розробка ігор може значно поповнювати бюджет країни та відкриватиме нові можливості та перспективи!» – резюмував Борняков.
«Статус офіційного виду спорту – це велика перемога і результат двадцятирічної роботи усіх гравців ринку, ентузіастів, професійних і аматорських команд, участь і перемоги в десятках європейських та міжнародних турнірах – те, завдяки чому на кіберспорт звернули увагу і почали сприймати всерйоз. А стереотипи, що це дитячі іграшки, що кіберспорт не може бути професією і не приносить користі, кожен день і кожен рік розбиваються об пристрасть мільйонів гравців у всьому світі, чемпіонати з багатомільйонними переглядами і багатомільйонними призовими, наукові дослідження в сфері психології, фізіології та соціології, внесок кіберспорту як сервісного елемента в інші види спорту», – сказано у повідомленні Української асоціації електронного спорту (UPEA).
Також UPEA пообіцяла наступного тижня представити стратегію розвитку кіберспорту в Україні протягом 2020 – 2025 років.

Велика аудиторія, великі прибутки

Кіберспорт – змагання з відеоігор – це вид спортивної діяльності, в якій гравці розвивають і тренують розумові та фізичні навички. Гравці формують команди та змагаються за призові фонди, які можуть досягати величезних сум. Річний дохід гравців водночас може складати сотні тисяч доларів, враховуючи спонсорство та призові виграші, і тим паче призові фонди зі змагань.
Згідно із дослідженнями, дедалі більше людей надають перевагу перегляду змагань із кіберспорту, ніж традиційного спорту, а самих кіберспортсменів деякі науковці прирівнюють до «справжніх атлетів».
Феномен кіберспорту останні 2-3 роки перебуває під пильною увагою провідних світових бізнес-видань та аналітичних агентств. Forbes складає щорічний рейтинг найвпливовіших осіб і компаній у сфері Esports. PwC прогнозує щорічне зростання світового ринку кіберспорту більш ніж на 18%, який триватиме до 2023 року. Newzoo повідомляє, що аудиторія спортивного геймінгу виросте до 2021 року до 557 млн осіб, при тому, що в 2016-ому вона становила 281 млн.
У 2019-ому році в комп’ютерному спорті були встановлені нові рекорди за розміром призових фондів. Перший чемпіонат із Fortnite від творця гри Epic Games завершився фіналом із 30 млн доларів на кону. На The International, який є найбільшим в світі турніром із комп’ютерної грі Dota 2, у Шанхаї розіграли 34 млн доларів. Для порівняння: на першому змаганні, яке відбулось у Кельні в 2011 році, було «всього» 1,6 млн доларів.
Не потрібно бути провидцем, щоб бачити, як багато життєвих процесів переходять в онлайн. Невдовзі все людство буде сидіти біля екранів, спостерігаючи, як кілька «школярів» «ріжуться» в «контру» або «доту». Карантин, пов’язаний з Covid-19, можливо, був своєрідним «трейлером» – демонстрацією того, куди все рухається. В умовах пандемії кіберспорт вийшов на новий рівень. У деяких країнах у відеоігрових турнірах беруть участь близько десяти мільйонів глядачів.
Чи означає це, що кіберспорт незабаром стане найбільшим видом спорту в світі? Це трохи амбітно. З огляду на поточну обстановку, можна дійти висновку, що відеоігри – важливе джерело спортивних розваг для мільйонів людей. Кіберспортивні експерти очікують продовження зростання зацікавленості до онлайн-геймінгу.
Так само не варто вважати, що кіберспорт – це розвага молоді. Насправді ж вік середньостатистичного геймера 2020 року – 34 роки. Остання інформація, надана аналітичною компанією Statista, вказує на те, що поточна демографія фанатів відеоігор включає в себе гравців усіх вікових груп. Молоді гравці від 18 до 35 років – 40% індустрії. Неповнолітні гравці – 21%, водночас гравці віком 36-49 та від 50 і вище становлять 18% і 21% відповідно.
Незважаючи на різницю у віці, гравці знаходять об’єднувальний фактор, який перетворює їх всіх на фанатів кіберспорту. Вони розділяють пристрасть до відеоігор і проводять значну кількість свого часу, граючи в свої улюблені ігри або ж переглядаючи стрим інших гравців.
Водночас слід зауважити, що великі компанії дедалі більше цікавляться кіберспортом і вкладають гроші в нього. Вони дедалі частіше стають партнерами кіберспортивних організацій.
Як і у традиційних видах спорту, великі бренди стають партнерами всіх впливових представників індустрії. BMW, наприклад, є партнером популярної команди Cloud9. А Red Bull уклав угоду з відомим стримером Tyler «Ninja» Blevins. Такі компанії, як Mercedes і Toyota хочуть співпрацювати з організаторами заходів. Так вони можуть продемонструвати мільйонам фанатів безліч рекламних інтеграцій під час змагань.
Так само і букмекерські контори дедалі більше приділяють увагу кіберспорту. І нині кожен букмекер ставить відеоігрові змагання на рівні турнірів із футболу, тенісу чи баскетболу. Принциповим моментом є те, що кіберспорт надає широкий вибір ігор, який відповідає потребам та інтересам любителів ставок. Ті, хто люблять традиційні види спорту, наприклад, можуть зосередити свою увагу на таких іграх-симуляторах, як FIFA чи PES (симулятор футболу), NBA2K (симулятор баскетболу) або  Madden Football (симулятор американського футболу).
Звичайно, все ще можна говорити, що футбол – це «гра номер один». Але, очевидно, що далі, то це твердження стає більш суперечливим. Кіберспорт повторює той же шлях до популярності та фінансового успіху, тільки завдяки технологіям робить це набагато швидше.

Україна і кіберспорт

Україна в світі кіберспорту перебуває якщо не на провідних позиціях, то принаймні досить близько до топів. Кіберспорт в Україні зародився давно, ще в «нульових». Невеликі турніри без особливих призових проводили в комп’ютерних клубах, де ентузіасти змагалися між собою. На міжнародні турніри їздили рідко. Це було дорого: на формування команди, перельоти і постійні тренування грошей не було. Так тривало до середини двотисячних, поки на арені не з’явилися повноцінні команди GSC Game World, A-gaming і pro100. По-справжньому Україна засвітилася на світовій кіберарені після створення компанії Natus Vincere («Народжені перемагати») у 2009 році. У 2010 році Na’Vi виграли три основні турніри з кіберспорту: World Cyber Games, The Intel Extreme Masters, Electronic Sports World Cup. А найбільшим успіхом стане перемога команди з Dota 2 на першому міжнародному турнірі The International. Тоді п’ятірці кіберспортсменів дістався чек на мільйон доларів. Команда NA’VI стала відомою на весь світ.
А вже через рік вони перемогли у турнірі The International з дисципліни Dota 2 та отримали мільйон доларів.
29-річний українець Данило Ішутін, який грає за Na’Vi (Dota 2), не так давно отримав нагороду Great Gamers Award за видатні досягнення в кіберспорті
Сьогодні команди NA’VI виступають вже не так тріумфально, але організація залишається найвідомішою в Україні та має глобальне медійне охоплення.
Також у першій п’ятірці найвпливовіших осіб індустрії кіберспорту на пострадянському просторі за версією Forbes 2019 року є три українці. Це гравець Олександр S1mple Костильов, кіберспортивний коментатор Віталій V1lat Волочай і кіберспортивний менеджер Олександр Кохановський. Двоє українців, Роман Фомінок (Resolut1on) і Володимир Міненко (No [o] ne) вже заробили більше мільйона доларів призових.
Із 2010 року в Києві працює «Київ Кіберспорт Арена» – центр площею 1500 кв. м, де проводять змагання з комп’ютерного спорту вищого рівня. Також столиця офіційно претендує на проведення головного світового турніру The International 2021.
Одна з важливих подій, яка відбулась у травні 2020 року – Cybersport Challenge Hackathon. Це перший в світі хакатон (Hackathon, від англійських слів hack (хакер) та marathon (марафон) – захід, під час якого різні спеціалісти в галузі розробки програмного забезпечення інтенсивно і згуртовано разом працюють над розв'язанням якоїсь проблеми. – «Львівська Пошта»), присвячений вирішенню технічних проблем в кіберспорті. У проєкті взяли участь 300 IT-фахівців зі семи країн. Українці стали першими, хто ініціював проведення хакатону для прискорення розвитку кіберспорту через інновації. Однак ця першість – це не просто ще один «цікавий факт про український кіберспорт», який можна розмістити у вікіпедії.
Справа в тому, що незважаючи на вражаючі успіхи, які демонструє останніми роками e-sports, у індустрії загалом є ахіллесова п’ята – технології. Великий обсяг технологічних завдань, які давно вирішені для класичних видів спорту, в цій сфері ще не реалізовані. Так, наприклад, дуже слабо розвинена статистика і аналітика – для команд і окремих гравців не ведеться підрахунок результативних дій. Аудиторія має труднощі зі своєчасним інформуванням про прийдешні турніри – це дуже важливо, враховуючи, що світові чемпіонати в різних дисциплінах і лігах можуть проводитися раз-двічі на місяць. Виробники кіберспортивного контенту не мають інструментів, які дозволяють аналізувати поведінку глядачів під час стриму. Обсяг невирішених завдань в сфері дійсно дуже великий. У результаті було згенеровано 23 рішення. Велика частина – це готові продукти, в які можна вже сьогодні інвестувати гроші для розвитку.
З огляду на величезний потенціал, яким володіє наша IT-індустрія, а також активна участь українських професіоналів у світовому кіберспорті, у нас є високі шанси, щоб посісти перші позиції у цій ніші.
Також варто зауважити, що в Україні починають активніше навчати майбутніх кіберспортсменів. Минулого року в Національному університеті фізичного виховання і спорту в Києві та в Харкові у Державній академії фізкультури відкрили факультети для кіберспортсменів.
Цього року Чорноморський національний університет імені Петра Могили в Миколаєві оголосив набір студентів на нову спеціалізацію – кіберспорт.
Профільні предмети викладатимуть професійні кіберспортсмени. Починаючи з другого курсу, студенти будуть проходити практику в командах із кіберспорту.
Курс відкритий на базі факультету фізичного виховання і спорту за підтримки факультету комп’ютерних наук. Студенти будуть вивчати систему підготовки і змагань у кіберспорті, теорію геймінгу, спортивне право, менеджмент і адміністрування, біомеханіку організації тіла в кіберспорті та інші дисципліни.
коментарі відсутні
Для того щоб залишити коментар необхідно
1.7239 / 4.17MB / SQL:{query_count}